C1

Idag väntar jag mig inte så hög besöksstatistik på bloggen. För idag tar, vad jag tror är typ, 50% av er som läser studenten!!! Jag är så galet pirrig och glad för er skull. Det är klart att det just idag känns lite halvdumt att jag inte också tar studenten idag. Men bara lite. Mest är jag så himla glad för er skull. Ni kommer få en fantastisk dag. Ta vara på den!!!
 
Jag tänker också fira idag faktiskt, men av en helt annan anledning. Sista fredagen i maj var jag nämligen i Nice för att skriva ett franskprov. Kanske känner ni till att man kan ta ett ”Cambridge English-diplom” i engelska, detta var typ samma sak, fast på franska såklart. Ett sånt prov är ett diplom över ens nivå i det franska språket. Det finns 6 nivåer som är ett internationellt system och appliceras på alla språk. A1, A2, B1, B2, C1, C2 där C2 mer eller mindre innebär att man är tvåspråkig. Provet jag skrev heter D.A.L.F (Diplôme Approfondi de la Langue Française). Jag skrev för nivå C1 och var ganska osäker på om jag skulle klara det. Igår fick jag resultatet och jag klarade det! Jag är så himla glad. För att som icke fransk medborgare bli antagen på ett franskt universitet krävs vanligtvis B2. Och nu har jag C1!
 
Wikipedia (min vän);
A - Användare på nybörjarnivå
A1 - Breakthrough
A2 - Waystage
B - Självständig användare
B1 - Threshold (Tröskelnivån)
B2 - Vantage
C - Avancerad användare
C1 - Effective operational proficiency
C2 - Mastery
 
kriterier för ni C1(från wikipedia)
Jag kan förstå mer utvecklat språk även när det inte är klart strukturerat och sammanhanget enbart antyds utan att klart uttryckas. Jag kan förstå TV-program och filmer utan alltför stor ansträngning. Jag kan förstå långa och komplicerade faktatexter liksom litterära texter och jag uppfattar skillnader i stil. Jag kan förstå fackartiklar och längre instruktioner även inom områden som ligger utanför mina intressen och erfarenheter. Jag kan uttrycka mig flytande och spontant utan att alltför tydligt söka efter rätt uttryck. Jag kan använda språket flexibelt och effektivt för sociala, intresse- och yrkesanknutna ändamål. Jag kan formulera idéer och åsikter med viss precision samt med viss skicklighet anpassa mig efter den person jag talar med. Jag kan klart och detaljerat beskriva komplicerade ämnesområden med sidoteman och anknytningar. Jag kan utveckla speciella aspekter samt runda av framställningen med en konsekvent slutsats. Jag kan uttrycka mig i klar och väl strukturerad text med utförligt angivna synpunkter och förklaringar. Jag kan skriva om komplicerade förhållanden i ett brev, en uppsats eller en rapport och argumentera för vad jag anser är viktigt. Jag kan välja en stil som är anpassad till den tänkte läsaren.
 
Jag är så himla stolt över mig själv just nu! Det är därför jag skryter. Men det får man göra tycker jag!
Livet långt från dig | |
#1 - - Egon Nordman:

GRATTIS!
Vi är också stolta över dig.
Farmor och farfar

Upp